Wij zijn gesloten van 1 t.e.m. 7 april, bestellingen worden vanaf 8 april verzonden!

Garantie en reparatie

Veelgestelde vragen

Klachten

Het is natuurlijk vervelend als je een klacht hebt over onze producten of dienstverlening.

Toch vragen wij vriendelijk om je klacht via ons serviceformulier door te geven.

Onze medewerkers van de service afdeling zullen de klacht bekijken en proberen om de klacht op te lossen.

 

Wij zullen de klacht binnen 1 werkdag na ontvangst beantwoorden. Indien we meer tijd nodig hebben, dan zullen wij je hiervan op de hoogte stellen.

Eigen serviceteam

Wij hebben ons eigen serviceteam, klanten geven ons hiervoor 4,9/5 op Google, we communiceren snel en open bij elke aanvraag . 

Let op : Indien je een service aanvraag voor een toestel hebt, dan verzoeken wij je vriendelijk deze via het contactformulier in te vullen of contact op te nemen via service@fitnessking.be

Belangrijk hierbij is dat u ons bij de aanvraag het serienummer van het toestel meestuurt.

Garantie aan huis

Op elk product dat wij verkopen bieden we garantie. Bij fitnessapparatuur ontvangen klanten garantie aan huis. Hoeveel garantie dit is staat bij het product vermeld.

Bij service aan huis zijn een aantal voorwaarden verbonden:

  • Wanneer blijkt dat door onjuist gebruik of een foutieve montage de schade is ontstaan, worden mogelijk de kosten voor de onderdelen en voorrijkosten in rekening gebracht.
  • Voor eenvoudige reparaties zal je vaak eerst op afstand geholpen worden en een onderdeel toegestuurd krijgen. Hierdoor kun je vaak veel sneller weer genieten van je toestel. 
    • Een voorbeeld van een eenvoudige reparatie is het vervangen van een trapper op een hometrainer of het vervangen van een kapje of console. Blijkt dat dit niet resulteert in een gewenste oplossing, dan komt er kosteloos een technieker langs om het probleem te verhelpen.

Roeitrainers – Onderhoud / Montage / Defecten

Levensduur verlengen

– Ieder half jaar de bouten checken en indien nodig weer goed aandraaien.

– Na ieder gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een licht vochtige doek. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd kan er roestvorming ontstaan.

– Plaats de roeitrainer niet buiten, de luchtvochtigheid kan schade aan het toestel toebrengen. 

Montage

Ontbrekende onderdelen: Indien u denkt dat bepaalde onderdelen ontbreken in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.

Foutmelding: Let er op dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijgt u een foutmelding na de montage van uw roeitrainer? Dan dient u deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.

Inbusbouten: In vele roeitrainers zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt doorgedraaid.  

Defecten

Geen weerstand bij magnetische roeitrainers: Controleer eerst of u het motortje (indien aanwezig) hoort draaien. Het motortje hoort u heel kort draaien als u de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoort u het motortje draaien dan is alle elektronica in orde maar is de V-riem van het vliegwiel afgelopen. U kunt dan de behuizing openen en de V-riem er weer op leggen. Heeft de roeitrainer een motortje en hoort u deze niet draaien? Dan kan het motortje of het display defect zijn. Controleer dan eerst of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed is aangesloten. Als de kabel nog goed gemonteerd zit, dan zal het display vervangen moeten worden. Indien dat geen oplossing biedt dan zal het motortje vervangen moeten worden. 

 

Adapter

Waar sluit ik de adapter aan? De adapter dient te worden aangesloten aan de voorzijde van uw roeitrainer. Plaats deze dus niet in een willekeurig gat in het display.

Kan ik een andere adapter gebruiken voor het toestel? Gebruik enkel de meegeleverde adapter voor het toestel. Wanneer u een adapter gebruikt met een ander voltage/ampère dan kan dit tot defecten leiden.

Hometrainers – Onderhoud / Montage / Defecten

Levensduur verlengen

– Ieder half jaar de bouten checken en indien nodig weer goed aandraaien.

– Na ieder gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een licht vochtige doek. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd kan er roestvorming ontstaan.

– Plaats de hometrainer niet buiten of in een vochtige ruimte, de luchtvochtigheid kan schade aan het toestel toebrengen. 

Montage

Ontbrekende onderdelen: Indien u denkt dat bepaalde onderdelen ontbreken in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.

Pedalen: Een linker pedaal draait u vast door naar links te draaien en een rechter pedaal door naar rechts te draaien rechtsom. Draait u de linker pedaal rechtsom vast, dan bestaat de kans dat u de schroefdraad van deze pedaal beschadigt waardoor de pedaal er niet meer op gezet kan worden.

Foutmelding: Let er op dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijgt u een foutmelding na de montage van uw hometrainer? Dan dient u deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.

Inbusbouten: In veel hometrainers zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt doorgedraaid.

Defecten

Piepende hometrainer: Smeer allereerst alle draaiende onderdelen in met siliconenspray. Het kan ook zo zijn dat een schroef te vast of te los aangedraaid is, hierdoor ontstaat er frictie en dus een piep. Wanneer dit het geval is, probeer erachter te komen waar de piep precies vandaan komt en draai deze schroef dan iets losser of vaster. De schroeven dienen op zo’n manier aangedraaid te zijn dat ze altijd met de hand weer los te krijgen zijn.

Geen weerstand: Controleer allereerst of u het motortje kunt horen draaien. Het motortje hoort u heel kort draaien wanneer u de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoort u het motortje draaien dan is alle elektronica in orde, maar is de V-riem er waarschijnlijk afgelopen. U kunt dan vervolgens de behuizing openen en de V-snaar er weer op leggen. Wanneer u het motortje niet hoort draaien kan het zo zijn dat het motortje of het display defect is. Controleer dan allereerst of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed is aangesloten. Wanneer de kabel nog goed gemonteerd is, zal het display vervangen moeten worden. Wanneer dat nog geen oplossing biedt dan zal het motortje vervangen moeten worden.

Tikkend geluid bij het trappen: Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door één van de pedalen. Demonteer de pedalen en monteer ze vervolgens weer aan het toestel. Pas wel op, de linker pedaal moet tegen de klok ingedraaid worden om vast te maken, de rechter pedaal met de klok mee. Draai de pedalen stevig aan. Mocht dit niet de oplossing bieden, meld dit dan bij de leverancier.

Hartslagweergave functioneert niet: Dit kan verschillende oorzaken hebben.

  1. De sensor kabeltjes die van de hartslagsensor naar het display lopen zijn niet goed gemonteerd of zijn losgeraakt tijdens gebruik.
  2. Het kan zijn dat de sensoren vochtig, vies of vet geworden zijn, maak deze regelmatig schoon.
  3. Wanneer u veel eelt op uw handen hebt is het voor de sensoren moeilijker om te meten, wanneer dit het geval is wordt een borstband aangeraden

Adapter

  1. Waar sluit ik de adapter aan? De adapter dient te worden aangesloten aan de achterzijde van uw hometrainer. Plaats deze dus niet in een willekeurig gat in het display.
  2. Kan ik een andere adapter gebruiken voor het toestel? Gebruik enkel de meegeleverde adapter voor het toestel. Wanneer u een adapter gebruikt met een ander voltage/ampère dan kan dit tot defecten leiden.

Loopbanden – Onderhoud / Montage / Defecten

Levensduur verlengen

– Wanneer u de loopband in gebruik neemt, ga dan voor de loopband rolt op de rails staan. Als de band eenmaal rolt dan kunt u op het loopplatform gaan staan. Op deze wijze wordt de motor het minst belast.

– Schakel na gebruik van de loopband de schakelaar (on/off) uit. Gebruik de noodstop daarnaast niet onnodig, enkel in gevallen van nood. Op deze manier wordt de printplaat het minste belast.

– Na ieder gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een licht vochtige doek. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd, kan er roestvorming ontstaan.

– De loopplank van de loopband dient periodiek met siliconen olie ingesmeerd te worden. Het insmeren van de loopplank dient, afhankelijk van het gebruik, gemiddeld eens per 2 maanden te gebeuren. Als deze uitgedroogd is, loopt hij minder soepel en zal hij meer lawaai veroorzaken.

– Plaats de loopband niet buiten of in vochtige ruimtes, de luchtvochtigheid kan schade toebrengen aan het toestel.

– Controleer elk half jaar de bouten en draai deze indien nodig weer aan.

– Zorg dat u de motorruimte van de loopband eens per jaar los schroeft (de loopband moet hierbij uitgeschakeld zijn). Vervolgens kunt u de loopband stofvrij maken, inclusief het ventilatie gedeelte van de motor.

 

Montage

Ontbrekende onderdelen: Indien u denkt dat bepaalde onderdelen ontbreken in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.

 

Foutmelding: Let er op dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijgt u een foutmelding na de montage van uw loopband? Dan dient u deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.

Inbusbouten: In de loopband zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt doorgedraaid.

 Defecten

Helling functioneert niet naar behoren: In de handleiding kunt u vinden hoe u de loopband stapsgewijs kunt kalibreren. Indien u geen handleiding meer heeft, is deze op te vragen bij de leverancier.

Hartslagweergave functioneert niet: Dit kan verschillende oorzaken hebben, namelijk:

  1. De sensor kabeltjes die van de hartslagsensor naar het display lopen zijn niet goed gemonteerd of zijn losgeraakt tijdens gebruik.
  2. Het kan zijn dat de sensoren vochtig, vies of vet geworden zijn, maak deze regelmatig schoon.
  3. Wanneer u veel eelt op uw handen hebt is het voor de sensoren moeilijker om te meten, wanneer dit het geval is, wordt een borstband aangeraden.

Scheef loopvlak: Als de loopband naar links of naar rechts afwijkt dan kunt u dit eenvoudig oplossen. Als de loopband naar links afwijkt, steek dan de inbussleutel in de linkerkant van de spanrol en draai deze aan. Als de loopband naar rechts afwijkt, steek dan de inbussleutel in de rechterkant van de spanrol en draai deze aan. U draait hem strakker aan door de inbussleutel met de klok mee te laten draaien.

Kloppend geluid: Een kloppend geluid is normaal en hoort u bij elke loopband. De band is in het midden aan elkaar gemaakt en dit zorgt ervoor dat er een licht kloppend geluid te horen is wanneer de loopband aan is.

Loopband schokt bij het rennen: Het loopvlak zweeft over een gladde plaat, die uw gewicht draagt. Telkens wanneer u uw voeten op het loopvlak plaatst raakt deze de onderliggende plaat aan. Deze onderliggende plaat moet altijd glad zijn zodat het loopvlak niet bekneld raakt door uw eigen gewicht en/of de onderliggende plaat, maar over de onderliggende plaat blijft glijden. Smeer de plank regelmatig in om dit te voorkomen.

Loopband doet niets: Bij elke loopband moet aan het display een “Safety Key” geplaatst worden, zie hiervoor de handleiding. Wanneer deze niet op het display zit, zal de loopband ook niet werken.

Code E1:

Oplossing 1: Onder de motorkap van de loopband zit bij de cilinder waar de band over loopt een leessensor die de snelheid meet. Wanneer de sensor iets te ver van het magneetje verwijdert is, dan kan de snelheid niet worden gelezen en geeft het display de code E1 aan. Schuif de lees sensor iets meer richting het magneetje, totdat hij er net langsheen gaat.

Oplossing 2: Wanneer oplossing 1 niet geholpen heeft, kan het zo zijn dat het kabeltje dat aan de lees sensor losgegaan is door de trillingen. Bevestig deze aan de leessensor en aan de printplaat.

Code E3: Code E03 wil zeggen dat er een storing in de printplaat zit. Dit is op te lossen door de printplaat in zijn geheel te vervangen. De printplaat zit vaak met 2 schroefjes vast, draai deze los. Voordat u alle kabeltjes uit de oude printplaat trekt, maakt u eerst een foto van de printplaat, om voor uzelf duidelijk te hebben welk kabeltje op welke plek zit. De kabeltjes zijn vaak met een beetje lijm vastgezet. Deze lijm is hard en is door middel van een klein schroevendraaiertje eenvoudig los te tikken. Nu u de foto heeft gemaakt kunt u de nieuwe printplaat plaatsen en de kabeltjes op de juiste plaats insteken.

Code E7: De bijgeleverde “Safety Key” zit niet op de loopband. Bevestig deze op het display om de loopband weer werkend te krijgen.

Spinbikes – Onderhoud / Montage / Defecten

Levensduur verlengen

– Ieder half jaar de bouten checken en indien nodig weer goed aandraaien.

– Na ieder gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een doek. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd, kan er roestvorming ontstaan.

– Plaats de indoor-cycling-fiets niet buiten of in een vochtige ruimte, de luchtvochtigheid kan schade toebrengen aan het toestel. 

Montage

Ontbrekende onderdelen: Indien u denkt dat bepaalde onderdelen ontbreken in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.

Pedalen: Een linker pedaal draait u vast door naar links te draaien en een rechter pedaal door naar rechts te draaien rechtsom. Draait u de linker pedaal rechtsom vast, dan bestaat de kans dat u de schroefdraad van deze pedaal beschadigt waardoor de pedaal er niet meer op gezet kan worden.

Foutmelding: Let er op dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijgt u een foutmelding na de montage van uw indoor-cycling-fiets? Dan dient u deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.

Inbusbouten: In vele indoor-cycling-fietss zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt doorgedraaid.

Defecten

Piepende indoor-cycling-fiets: De weerstand bij een indoor-cycling-fiets wordt geregeld door één of twee blokjes die het vliegwiel afremmen. Wanneer deze niet meer goed ingespoten zijn, kunnen ze een piepend geluid veroorzaken wanneer ze langs het vliegwiel gaan. Spuit de blokjes dan weer in met siliconenspray.

Geen weerstand: Controleer eerst of u het motortje (indien aanwezig) hoort draaien. Het motortje hoort u heel kort draaien als u de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoort u het motortje draaien dan is alle elektronica in orde maar is de V-riem (hetzelfde als een ketting van een fiets) eraf gelopen. U kunt dan de behuizing openen en de V-riem er weer op leggen. Heeft de indoor-cycling-fiets een motortje en hoort u deze niet draaien? Dan kan het motortje of het display defect zijn. Controleer dan eerst of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed is aangesloten. Als de kabel nog goed gemonteerd zit, dan zal het display vervangen moeten worden. Indien dat geen oplossing biedt, zal het motortje vervangen moeten worden.

Tikkend geluid bij het trappen: Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door één van de trappers. Demonteer de pedalen en monteer ze vervolgens weer aan het toestel. Pas wel op, de linker pedaal moet tegen de klok ingedraaid worden om vast te maken, de rechter pedaal met de klok mee. Draai de pedalen stevig aan. Wanneer het niet opgelost is, dient u contact op te nemen met onze serviceafdeling.

Display: Aan de achterkant van het display bevindt zich een batterij, indien het display niet meer werkt, dan biedt het vervangen van de batterij de mogelijke oplossing.

Spinbike slipt: Wanneer een indoor-cycling-fiets met een V-riem doorslipt, is de V-riem niet strak genoeg gespannen. Deze V-riem kan op 2 manieren gespannen worden, namelijk:

  1. Bij de kettingkast kan een spanningsregelaar zitten.
    2. Wanneer een indoor-cycling-fiets geen spanningsregelaar heeft kunt u het vliegwiel naar voor doen, hierdoor wordt de V-snaar strakker aangetrokken.

Crosstrainers – Onderhoud / Montage / Defecten

Levensduur verlengen

– De hoofdstang zit vast met bouten, zorg er voor dat de bouten altijd stevig zijn aangedraaid. Indien de bouten niet vast genoeg meer zijn , kan dit een krakend geluid veroorzaken tijdens het gebruik.

– Alle bewegende delen die gemonteerd zijn aan het frame van het toestel dienen elke 6 maanden gesmeerd te worden. Dit kan met siliconenvet. 

– Na gebruik dient het toestel schoongemaakt te worden met een licht vochtige doek. Wanneer het zweet niet tijdig wordt verwijderd, kan er roestvorming ontstaan.

– Indien de crosstrainer over rails beschikt waar wieltjes overheen rollen, dan dienen deze rails iedere maand te worden ingevet.  Dit kan met siliconenvet.

– Plaats de crosstrainer niet buiten of in vochtige ruimtes, de luchtvochtigheid kan schade toebrengen aan het toestel.

 

Montage

Ontbrekende onderdelen: Indien u denkt dat bepaalde onderdelen ontbreken in uw pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, etc.) zitten al bevestigd aan/in het toestel.

Foutmelding: Let er op dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijgt u een foutmelding na de montage van uw crosstrainer? Dan dient u deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.

Inbusbouten: In de hoofdstang van crosstrainers zitten inbusbouten, zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit voordat u kracht op de sleutel zet. Op deze manier voorkomt u dat de kop van de inbusbout wordt doorgedraaid.

 

Defecten

Piepende crosstrainer: Smeer eerst alle bewegende onderdelen in met siliconenvet. Het kan ook zo zijn dat een schroef te vast of te los aangedraaid is, hierdoor ontstaat er frictie en dus een piep. Wanneer dit het geval is, probeer erachter te komen waar de piep precies vandaan komt en draai deze schroef dan iets losser of vaster. De schroeven dienen op zo’n manier aangedraaid te zijn dat ze altijd met de hand weer los te krijgen zijn.

Geen weerstand: Controleer allereerst of u het motortje kunt horen draaien. Het motortje hoort u heel kort draaien wanneer u de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoort u het motortje draaien, dan is alle elektronica in orde, maar is de V-riem er waarschijnlijk afgelopen. U kunt dan vervolgens de behuizing openen en de V-riem er weer op leggen. Wanneer u het motortje niet hoort draaien kan het zijn dat het motortje of het display defect is. Controleer dan allereerst of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed is aangesloten. Wanneer de kabel nog goed gemonteerd is, zal het display vervangen moeten worden. Wanneer dat nog geen oplossing biedt dan zal het motortje vervangen moeten worden.

Tikkend geluid: Het kan zijn dat het vliegwiel (in de behuizing) tegen een kabeltje aan komt bij elke trapbeweging. Dit is wellicht storend maar zal geen permanente schade aan uw crosstrainer aanbrengen. Om dit op te lossen opent u de behuizing en verlegt u het kabeltje, of u kunt het vastmaken met een kabelbinder.

Waar sluit ik de adapter aan: De adapter dient te worden aangesloten bij een achteraan gedreven crosstrainer aan de achterzijde van uw crosstrainer, helemaal beneden. Plaats deze dus niet in een willekeurig gat in het display.

Bij een vooraan aangedreven crosstrainer aan de voorzijde van uw crosstrainer, helemaal beneden. Plaats deze dus niet in een willekeurig gat in het display.

Gebruik steeds de meegeleverde adapter, bij gebruik van een andere adapter is er schade aan het toestel mogelijk.

Reparatie aanmelden

Is er een defect aan je toestel of werkt er iets niet zoals het zou moeten? Maak je geen zorgen. We zijn er om dit op te lossen voor jou. Stuur ons een mailtje via ons serviceformulier met zoveel mogelijk gegevens en informatie over het probleem. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op en houden je op de hoogte van de vervolgstappen. Wil je liever rechtstreeks contact opnemen, dit kan naar service@fitnessking.be

Eigen Serviceteam

We hebben ons eigen serviceteam, dat instaat voor installaties, verhuizen, onderhoud en herstellingen.

Welke gegevens hebben we van je nodig?

  • Je persoonlijke gegevens ( Naam, Adres, Telefoon, E-mailadres)
  • Het merk van het toestel
  • Het type van het toestel
  • Het serienummer (Het serienummer vind je meestal op de achterzijde van de monitor of aan de in- of uitgang van de stroomdraad van je toestel)
  • Extra informatie over het probleem

Product verpakken voor reparatie

Gebruik een stevige verpakking. Dit hoeft niet de originele verpakking te zijn. Je kunt vaak een gratis doos bij de supermarkt halen, of een doos bij het postkantoor kopen.